Friday, September 11, 2009

tak boleh tido...


Suasana malam ni, sangat sesuai utk bejiwang karat...sejuk ade, hangat pun ade, tp sayang mate xleh tido. tetibe teringat kisah time kecik2 dlu..citenya cam ni

aku org Johor, so mase darjah 1 dan darjah 2..kami dihantar ke sekolah agama kelas Fardhu Ain, mase tu aku xpnah tpikir pasal cita2 da beso nak jadi ape, ape nak buat...nilai duit pun aku xtaw time tu...dapat duit doposen 3 keping da bhagia, smpai sanggup tlak duit rm1 syiling, cos sekeping je.maklom time tu xtaw ngira sgt, pntingkan kuantiti...mase skolah fardhu ain tu, time tu baru daftar...ustazah baru nak knal2 gan murid..so, cam bese la..si ustazah suruh la murid bgun sorang2 memperkenalkan diri, nama penuh, tinggal kat mana, da BESO NANTI NAK JD APE (CITA2)...nak dijadikan cite...aku mmg xprepare pape pon pasal hal2 perkenalkan diri, cos yg aku taw time tu..name penuh aku je, name ayah aku pon, agak tgeliat nak nyebot, ni kan plak nak pk pasal cecite..time tu, 'ape itu cite2??'..yg aku paham cita2 tu adalah sebuah pkerjaan...cos itu pndedahan yg aku dpt...tibe turn aku, ustazah pggil...aku pkenalkan diri, bgtaw name pnuh, and tinggal kat mane...time part cite2 tu...

ustazah: ok, ape cita2 awak???
aku: erm....
ustazah: da beso nanti awak nak jd ape??
aku: erm....da beso nanti sy nak jd 'pekerjaan'...
ustazah: mmgla da beso nanti awak nak cri pkejaan, tp ape yg awak nak keja nanti???
aku: sy nak jd pkejaan ustazah..
ustazah: ok, la..awak duduk dlu, smbil pk ape cita2 awak nanti...
aku: (mimik muke style nak manggil mak suh dtg amek....)

proses suai knal disambung, mcm2 cita2 aku dengar dr plajar lain..ade yg nak jd bomba..polis, nelayan, posmen, petani..mcm2 r, aku taw diorang pon bukannye taw keje polis mcm mana, bomba mcm mana, posmen mcm mane..yg diorang taw, polis best..leh tgkap pnjahat naik kena 'ni no ni no' bebunyik ade lmpu kat bumbung...yg bomba lak, best...bleh main air, naik lori beso..pon ade bunyik...ok tibe turn aku lg

ustazah: ok, awak da dpt cita2 ape???
aku: sy nak jd pekerjaan ustazah......

ustazah, trus smbung ngajar dan membiarkan aku dgan cita2 yg nak jd seorang 'pkerjaan'....skang bru aku tpikir, bebal beno aku time dlu2...wakakaka

tp yg tu dulu..skang mane mmber aku yg nak jd polis dlu, keje merompak pon ade..yg nak jd bomba dlu, ade yg bakar kebun org...ye la, mcm yg aku ckp td makna cita2 time kecik2 adalah sebuah pkerjaan yg best2 yg seronok..tp atleast, time skolah fardhu ain dlu, diorang da ade target da beso nak jd ape...xmcm aku, nak jd pkerjaan..membeso dgan main guli, sembunyik ibu blakang jamban smpai kne sengat lebah..main rondes tiap petang smpai keruh 1 badan..tangkap2 ikan kat laut blakang umah, mcm budak xde mase depan...tp tu sume kesah dulu...saje ungkit2 wat pancing mate suh tido....

cencorot: naseb baik, skolah agama xpnah kantoi..cos kalu kantoi xleh naik darjah...hehehe

No comments:

Post a Comment